بازسازي يک همسر!

نويسنده:دکتر مجتبي جوانبخشي




يک گفتگوي خانوادگي-رواني با دکتر محمد مهدي قاسمي روان پزشک
اگر شما با همسري ازدواج کنيد که علاقمند به تفريح دايمي با دوستانش باشد و اهل کار و زندگي نباشد و به قول معروف، خانواده دوست نباشد و خلاصه، با معيارهاي شما سازگار نباشد؛ چگونه مي خواهيد او را تغيير بدهيد؟ براي پاسخ اين سوال به سراغ دکتر محمد مهدي قاسمي، روان پزشک، رفته ايم تا حرف هاي ايشان را در اين خصوص بشنويم.
سلامت:خيلي از همسران دلشان مي خواهد که گاهي در بعضي موارد، شريک زندگي شان را اصلاح کنند.آيا اين کار امکان پذير است؟
ببينيد، شايد خيلي اوقات ما نتوانيم اشتباهات يکديگر را در زندگي اصلاح کنيم اما مي توانيم همسرمان را آن گونه که هست، بپذيريم و از سنجيدن او با ملاک هاي خودمان بپرهيزيم. ضمن اين که ممکن است عادت همسر شما خطا نباشد و صرفاً علاقه مفرط به چيزي باشد؛ مثلاً او علاقه مند به ورزش و تماشاي تلويزيون است و شما علاقه مند به او ! وقتي همسرتان را آن گونه که هست بپذيريد بارهاي اضافي از دوش تان بر داشته مي شود و اين امر به او اين امکان را مي دهد که خودش باشد و در صورت لزوم، اين خود را توسعه بدهد و متعادل شود و اين، همان چيزي است که شما مي خواهيد؛ يعني بگو مگوها به حداقل مي رسد و باعث آرامش شما مي شود. فراموش نکنيد که هر همسرخوبي در کارها و عکس العمل هايش به صبوري و تامل نياز دارد. ابرها از جلوي خورشيد حرکت مي کنند. فقط بايد صبر کرد. اگر فعاليت را بپذيريد و تحمل کنيد، ابرها از جلوي خورشيد خواهند رفت و قادر خواهيد بود رنگين کماني زيبا ببينيد.
سلامت:توجه به خصوصيات همسرمان چه قدر مي تواند به زندگي مان آرامش ببخشد؟
يکي از قوي ترين احساس هايي که مردان دارند، احساس مهم بودن است. اگر مردان احساس کنند که به عنوان مردي پر شور و قوي هستند، اين سبب مي شود احساس تاثير مثبت بر زندگي ديگران در آنها تقويت شود که يکي از ارزشمندترين احساس هايي است که هر کس مي تواند داشته باشد؛ لذتي که شادي بيشتر،رفاه بشتر يا دانش بيشتر را به زندگي خانوادگي وارد مي سازد و به عبارت ديگر، به خاطر وجود اين حس، کيفي زندگي خانواده شما بالا مي رود. برعکس، احساس بي کفايتي و تاثير گذاري منفي بر ديگران، احساس وحشتناک و ناخوشايندي است. همسر شما بايد بداند در دنيا براي شما از هر کس مهم تر است و شما بايد اين خصوصيات مثبت را در او ببينيد و بر زبان بياوريد. گوته، شاعر و نويسنده آلماني مي گويد: «اگر با مردي همان گونه که هست، رفتار کنيد، او همان گونه باقي خواهد ماند اما اگر با وي به نحوي رفتار کنيد که بايد باشد و مي تواند باشد، او مردي بهتر و بزرگ تر خواهد شد.»
سلامت:آقايان چگونه مي توانند همسر خود را بشناسند و تکريم کنند؟
آقايان بايد همسر خود را که داراي ويژگي هاي زنانه است، بزرگ بدارند و با بر زبان آوردن خصوصيات مثبت وي، او را اميدوارتر و با نشاط تر کنند.او را براي همه کارهايي که مي کند و عقايدي که دارد و به خاطر ويژگي هاي جسمي اش تحسين کنند و احساس شادماني را در زندگي تجربه نمايند.
سلامت:چه طور مي توانيم به دنياي درون همسرمان نزديک تر شويم؟
ببينيد؛ ويژگي هاي رواني و شخصيتي زن و مرد متفاوت است و هرگز نبايد بر اساس ويژگي هايي که در خود و جنس خود مي بيند، جنس مخالف را بسنجيد و انتظار داشته باشيد که از لحاظ رواني کاملاً با او هماهنگ باشيد. اگر به اين شيوه اصرار بورزيد، به شخصيت طرف مقابل تان ضربه زده و موجب آسيب رواني او مي شويد. ويژگي هاي مخصوص او را بپذيريد و در برخي ابعاد، خودتان را با وي هماهنگ سازيد. مردان به دليل شرايط ويژه اجتماعي، معمولاً بيشتر از زنان دچار تنيدگي مي شوند زيرا در نظام خانواده ايراني، مسووليت اداره خانواده در ابعاد مختلف از جمله اقتصاد آن، بر عهده مرد است. مردان در جامعه متحمل سختي ها و فشارهايي مي شوند که آستانه تحريک پذيري و پرخاشگري آنها را پايين مي آورد. علاوه بر اين وضعيت هورموني خاص مردان، زمينه بروز برخي رفتارها از جمله برتري طلبي و پرخاشگري را در آنها فراهم مي کند. زن بايد اين واقعيت روان شناختي همسرش را درک کرده، آن را بپذيريد و به نحوي تعديل کند. از اين طريق مي توان مسووليت حمايت رواني از او را در مقابله با مشکلات ايفا نمود و همين توجه به ويژگي هاي دروني همسر به سازگاري با او و تداوم زندگي شاد و با نشاط کمک مي کند.
سلامت:تکريم همسر به چه روش هايي بايد صورت بگيرد؟
گفتن سخنان عاطفي و کلمات دلنشين و خطاب هاي شايسته و محبت آميز قطعاً همسرتان را جذب مي کند و دردلش نوعي احساس محبت ايجاد مي کند. خطاب هاي ملاطفت آميز و دل ربا، روح و جسم را نوازش داده و در ايجاد مهرورزي و تقويت ارتباط نقش به سزايي دارد و همسرتان را تحت تاثير قرار مي دهد.بعضي از عبارت ها آن قدر زيبا است که هرگز تا آخر عمر فراموش نمي شود. در آيات قرآن کريم، خداوند انسان را از خطاب هاي زشت نهي فرموده و به مسلمانان يادآور مي شود که يکديگر را با نام نيک صدا بزنيد و از کاربرد کلمات اهانت آميز به شدت دوري کنند. بر اساس اين راهکار قرآني براي تقويت ارتباط و پراکندگي شادي در خانه، در همه حال بايد همسر خود را با تکريم شخصيت صدا بزنيد و در نهايت ادب و احترام يکديگر را مخاطب قرار دهيد و اينها از جاذبه ها و ظرافت هاي ارتباط با محبت مي باشد. در خبر است که رسول خدا (ص) سه چيز را عامل تقويت محبت و دوستي در خانواده مي دانند: در هنگام ملاقات با خوش رويي و چهره اي گشاده بر خورد کنيد و براي نشستن وي جا باز کنيد و با بهترين نامي که او دوست دارد، صدايش بزنيد.» از حضرت فاطمه (س) نيز نقل است که: «بهترين شما کسي است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و همسرش را بيشتر تکريم کند.»
منبع:روزنامه سلامت شماره 228